Na wzgórzu nad miasteczkiem Sobotka stoi pałac Humprecht, jeden z symboli Czeskiego Raju. Jego charakterystyczna sylwetka dominuje nad okolicą. Umieszczony w XIX wieku na szczycie wieży półksiężyc dodaje mu egzotyki.
Budowla powstała w latach 1666-68 na polecenie Jana Humprechta Czernina z Chudenic, jako jego letnia i łowiecka rezydencja. Włoski architekt Carlo Lurago zaprojektował pałacyk w stylu wczesnego baroku. Postawiono go na planie elipsy, co czyni go wyjątkowym w całej Czeskiej Republice.
Nie sposób przejść obojętnie obok takiej budowli.

Na parterze urządzono kuchnię...

...oraz cześć pokojów.

Na piętrze kryje się największa osobliwość pałacu Humprecht. Jest nią owalna Sala Bankietowa, w której dźwięk wybrzmiewa 6-8 sekund. Wrażenia słuchowe są po prostu nieziemskie.

Wokół sali rozmieszczone są pokoje jaśniepaństwa.

Prezentowany jest również taki oto wynalazek.

W górnej części pałacu umieszczono galerię widokową.

Wieża mieści się ekspozycja muzealna oraz dwie szafy z sylwetkami św. Jana Nepomucena.

Pałac Humprecht posiada również podziemia, choć nie są to lochy a jedynie wykuta w skale piwniczka.

W pobliżu Sobotki znajduje się wieś Vesec u Sobotky. Pojechaliśmy tam obejrzeć ruiny młyna wykutego w skale. Zastaliśmy uroczą wioskę, którą polubili czescy filmowcy. Vesec "zagrał" w około trzydziestu filmach.

Droga do młyna obsadzona jest owocowymi drzewami. Jabłonie obrodziły.

Przy jednym z drzew odnajdujemy ławkę.

Nie jest to taka zwykła ławka. Przyklejona kartka informuje, że w tym to miejscu widziano Jarę Cimrmana, pewnie przysiadł na niej by odpocząć w trakcie jednej ze swoich licznych wędrówek.

Jeśli tak, to z pewnością podziwiał ten widok, widok na pałac Humprecht.

Ruiny młyna odnaleźliśmy, leżą już w rezerwacie  Údolí Plakánek.

Wyjeżdżając z wioski w kierunku zamku Kost zauważamy kolejnego Nepomucena, na cokole przydrożnego krzyża.

Zamek Kost powstał w XIV wieku. W późniejszych latach rozbudowany i przebudowany. W XX w. zamek zrekonstruowano i udostępniono do zwiedzania.

W zamku "upolowaliśmy" dwa Nepomuceny: na dziedzińcu przed zamkiem...

... i w kaplicy zamkowej.

Najlepiej wg mnie zamek wygląda z pewnej odległości.

Przy zamku znajduje się PR Údolí Plakánek. Poznaliśmy jego fragment od strony zamku i od wsi Vesec. Zdaje się, że najlepszy fragment znajduje się gdzieś pośrodku. Szkoda, że nie przeszliśmy całości.

Wracając zajrzeliśmy na rynek w Sobotce. Tu kolejny Nepomucen.

Dwie następne figury dostrzegliśmy w Mladejovie. Ta wycieczka obfitowała w Nepomuceny.