Słyszeliśmy o Bozkovskich jaskiniach jako wielkiej atrakcji Czeskiego Raju. Patrząc na ilość odwiedzających, a jest ich bardzo dużo, można przyjąć, że tak jest w istocie. Zawiedzie się jednak ten kto odwiedził np. Jaskinię Niedźwiedzią i w Bozkovskich Jaskiniach oczekuje podobnie pięknych form naciekowych w podobnych ilościach. Trzeba wziąć pod uwagę, czego nie zrobiliśmy, że te jaskinie powstały w dolomicie a nie wapieniu.
Ale po kolei. Drogę do jaskiń umila nam widok na Krkonošské rozsochy z Hvezdou.

Bilety, podobnie jak do Jaskini Niedźwiedziej, najlepiej wcześniej rezerwować. Jednak i bez rezerwacji można je kupić, nam udaje się to na dwadzieścia minut przed wejściem. Grupy nie są liczne, ale wejść w ciągu godziny jest sporo. Zdjęcia można robić za osobną opłatą.Zrobiłem sporo zdjęć, przedstawię kilka.

Hitem tych jaskiń są podziemne jeziorka. Odpowiednio podświetlone mają przepiękny kolor.

Na zdjęciu wykonanym z lampą niestety nie uchwyciłem tego. Widać za to setki monet wrzuconych do jeziorka.

Po wyjściu z jaskiń wracamy do Bozkova i kierujemy się w stronę kościoła Navštívení Panny Marie (Zwiastowania Marii Panny). Wieża jest otwarta więc wchodzimy razem z innymi.

Dzwony kościelne.

Na wieży znajduje się platforma widokowa. W kierunku południowym widać m.in. Tábor (678 m), Babylon (631 m), Vrchy (583 m).

Patrząc w prawo: Kozákov (744 m), na bliższym planie odwiedzony przez nas dzień wcześniej Medenec (544 m), z prawej strony zdjęcia Sokol (562 m).

Sokol (562 m), Kopanina (657 m) i w oddali Jeszted. Z prawej Černá Studnice (869 m).

Černostudniční hřbet w całej okazałości.

Widok w kierunku Karkonoszy. Na wprost Hvězda (959 m) i Bílá skála (964 m).

Dalsza część Karkonoszy ledwie widoczna za mgiełkami.

Po zejściu na dół zastajemy zamknięte drzwi. Poza nami jest w wieży ze dwadzieścia osób. Wszyscy czekają. Na szczęście drzwi są dwuskrzydłowe. Otwieram zasuwki jednego skrzydła, popycham oba na raz i jesteśmy wolni. Idziemy zobaczyć wnętrze świątyni.

Oglądamy kościół również z zewnątrz.

Szczególnie interesuje nas figura św. Jana Nepomucena.

Z Bozkova jedziemy na północ, do Návarova. Chcemy obejrzeć ruiny XIV w. zamku. Dość szybko je odnajdujemy, ale możemy zobaczyć tylko część zewnętrzną. W zamku trwają prace remontowe, mury są oczyszczane i zabezpieczane.

We wsi znajduje się również pałac, który w XVII w. zbudowano pozyskując kamień ze zburzonego zamku. Pałac i zamek są własnością prywatną. Pałac został odrestaurowany.

Na dziedzińcu pałacu wypatrujemy Nepomuka.

Tylko stary spichlerz jeszcze nie doczekał się remontu.

Z łąki obok spichlerza znajomy widok.

To niedawno poznane Příchovice z rozhlednou Maják Járy Cimrmana. W muzeum pod wieżą znajduje się szereg wiekopomnych wynalazków Jary.

W drodze do Vysokého nad Jizerou przejeżdżamy przez Stanový. Zwracamy uwagę na rzeźbę Nejsvětější Trojice.

I Nepomucena na cokole.

Nim dojedziemy jeszcze przystanek, bo widać Bezdez.

I kolejny, bo ładnie widać Karkonosze.

Na przedmieściu zauważamy ciekawe osiedle. W starym stylu, ale wygląda na nowe. Zagadnięta Czeszka to potwierdza, nazywając osiedle kiczowatym, nie-karkonoskim. Może i tak jest w istocie, ale nam się podoba, lepsze takie niż niejedna nowoczesna pasteloza.

W Vysokém stoi XX w. Kramářova vila, dom pierwszego premiera Czechosłowacji, obecnie hotel.

W rynku XVIII w. Słup Maryjny.

A na cokole oczywiście Nepomucen.

Kościół sv. Kateřiny Alexandrijské.

Są widoki na Karkonosze, między domami Kotel (1435 m).

Trochę więcej Karkonoszy.

W parku obok kościoła stoi altana, w której umieszczono plastyczne przedstawienie widoku na Karkonosze.

W drodze powrotnej zatrzymujemy się przy wieży widokowej U Borovice. Jest to znakomity punkt widokowy.

Od lewej Čertova hora (1021 m), Kamenec (1238 m), Zadní Plech (1210 m), Lysá hora (1344 m), Kotel (1435 m), Zlaté návrší (1411 m), Mały Szyszak (1439 m), Smogornia (1489 m), Luční hora (1555 m).

Na prawo od Luční hory pojawia się Zadní Planina (1423 m), Liščí hora (1363 m), Zadní Žalý (1036 m).

Tu dodatkowo Přední Žalý (1019 m).

Na wprost oddalone i zamglone Góry Orlickie.

Dwa pagórki w centralnej części zdjęcia to Stráž (630 m) koło m. Studenec i Zvičina (671 m), skrajnie z prawej Kumburk (642 m).

Kozákov (744 m), z prawej w oddali Bezdez.

Widok w kierunku zachodnim. Niby tylko takie sobie pagórki....

....ale w oddali można dostrzec wzniesienia Ralskéj pahorkatiny i Českého středohoří.

Jeszted, Góry Izerskie i zachodnia część Karkonoszy.

Zbliżenie na Jeszted.

I zamknięcie panoramy widokiem na Karkonosze.

A na zakończenie wycieczki jedziemy do Nouzova, bo jest tam Cimrmanova nejnižší rozhledna na světě.